Jeśli chodzi o zwykłe kluczyki do zamków to proces ich dorabiania jest prosty, krótkotrwały i zwykle kosztuje około 20-50 zł. Co prawda istnieje również możliwość dorabiania kluczyków do samochodu, jednak proces ten jest o wiele bardziej skomplikowany, długotrwały i znacznie droższy.
Budowa kluczyków samochodowych
Kluczyki samochodowe różnią się pod względem budowy w zależności od producenta samochodu oraz jego modelu. W wielu nowoczesnych samochodach producenci rezygnują z tradycyjnych kluczyków, które są zastępowane specjalnymi kartami.
Standardowy kluczyk stosowany w większości pojazdów składa się zwykle z obudowy, centralnego zamka zasilanego przy pomocy baterii, immobilisera oraz metalowej części mechanicznej z ząbkami, która jest zwana grotem.
W przypadku uszkodzenia kluczyków, warto spróbować dokonać ich naprawy, która często może być łatwiejsza i tańsza. Cena i skomplikowanie naprawy zależy od elementu, który został uszkodzony.
Naprawa kluczyków do samochodów
Jeśli chodzi o naprawę to najprostszym elementem do naprawy jest obudowa razem z przyciskami i bateria. Czasami może ona ulec pęknięciu, a jej wymiana jest łatwa i niedroga. Również wymiana baterii zasilającej centralny zamek jest łatwa i tania. Bardzo często po zakupie kilkuletniego pojazdu część odpowiedzialna za obsługę centralnego zamka ulega zacięciu. Zwykle jest to związane z baterią, którą można wymienić niedrogo i łatwo, nawet samodzielnie.
Naprawa metalowego grota kluczyka jest o wiele bardziej problematyczna. Dobrze jeśli posiadamy zapasowy kluczyk na wzór. Wówczas wystarczy, że warsztat posiada odpowiedni czysty grot bez nacięć (czyli tak zwaną „surówkę”). Umieszcza się go w małej frezarce, która docina go zgodnie z oryginalnym kluczem. Cena takiej usługi w zależności od modelu to od 50 do 150 zł.
W przypadku braku klucza zapasowego dorobienie klucza jest nadal możliwe. Wówczas wzór jest pobierany z wkładki zamka. Proces ten jest jednak bardziej skomplikowany, dlatego należy liczyć się z większym kosztem na poziomie 100-300 zł.
Co prawda immobiliser nie psuje się za często, jednak może ulec uszkodzeniu na przykład po przypadkowym upuszczeniu kluczyków. W takim przypadku często dochodzi do urwania cewki i w efekcie tego immobiliser przestaje działać. Na szczęście kupno części zamiennych nie jest zbyt kosztowne. Sama wymiana komponentów nie jest trudna dla osób posiadających pewne zdolności elektroniczne. W przeciwnym wypadku należy poszukać dobrego warsztatu zajmującego się takimi usługami.
Dorabianie klucza, którego nie posiadamy
Posiadanie zapasowego klucza i wykonanie jego kopii czy też naprawa uszkodzonego klucza nie zajmuje wiele czasu i nie sprawia dużych problemów. Największym problemem jest zgubienie klucza, które wiąże się z koniecznością stworzenia go od nowa. Grot można odtworzyć na podstawie zamka, jednak jest to czynność skomplikowana i droga. Konieczne jest bowiem zastosowanie zaawansowanych urządzeń i programów. Koszt takiej usługi to najczęściej około 500 zł. Dodatkowo nie każdy sprzęt będzie pasować do danego pojazdu, więc warto wcześniej sprawdzić czy warsztat będzie w stanie dorobić dany klucz.
Dorabianie kluczy nie tylko w Autoryzowanych Stacjach Obsługi
Co prawda Autoryzowane Stacje Obsługi (ASO) oferują usługę dorabiania kluczy (jest to możliwe nawet na bazie numeru VIN), jednak usługa taka jest bardzo kosztowna (sięga nawet poziomu 1000 zł), a czas jej realizacji jest dość długi. Na szczęście na rynku działa wiele niezależnych warsztatów samochodowych, które oferują szybszą i nawet o połowę tańszą realizację usługi. W przypadku posiadania zapasowego klucza na wzór czy też w przypadku naprawy uszkodzonego klucza, cena takiej usługi jest jeszcze tańsza.
Dobrze jest więc posiadać zapasowy klucz. Po zgubieniu lub uszkodzeniu klucza głównego nie należy od razu traktować klucza zapasowego jako nowego głównego. Dobrze jest wcześniej zrobić jego kopię, aby uniknąć poważniejszych problemów w przypadku uszkodzenia lub zgubienia drugiego klucza.