W samochodach znajduje się bardzo wiele elementów. O ile żaden kierowca nie powinien mieć problemów ze wskazaniem jednostki napędowej, akumulatora, kół czy też rury wydechowej, o tyle może mieć problemy z ze wskazaniem innych istotnych elementów, takich jak na przykład przepustnica. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat tego komponentu.
Co warto wiedzieć o przepustnicy?
Przepustnica to element, który nie występuje w pojazdach wyposażonych w wysokoprężne jednostki napędowe, ponieważ w przypadku tych silników mamy do czynienia z wewnętrznym zapłonem samoczynnym. Wspomniany element odpowiada za dawkowanie odpowiedniej ilości powietrza do silnika benzynowego.
To właśnie dzięki przepustnicy można skutecznie kontrolować tempo jazdy. Kierowca używając pedału gazu operuje przepustnicą i decyduje o prędkości pojazdu oraz wykorzystywanej mocy silnika. Im pedał jest bardziej dociśnięty do podłogi, tym większa ilość powietrza trafia do kolektora dolotowego. Do wtryskiwaczy trafia większa ilość benzyny i napełnione zostają cylindry. Całkowite puszczenie pedału gazu sprawia, że przepustnica prawie całkowicie się domyka. Zostaje wyłącznie mała szczelina, która przepuszcza minimalną ilość powietrza wymaganą do prawidłowej pracy silnika na wolnych obrotach. W czasie hamowania klapki przesuwają się w kierunku ustawienia poziomego. Dopływ powietrza jest blokowany, a to umożliwia zmniejszenie prędkości auta.
Wpływ przepustnicy na moc samochodu
Silnik osiąga maksymalny zakres mocy dzięki działaniu przepustnicy. Im większy rozmiar wylotu, tym większa ilość powietrza jest przekazywana, a to przekłada się na lepsze przyspieszenie i prędkość maksymalną. W przypadku większej ilości przepustnic o dużym rozmiarze, prowadzenie pojazdu jest trudniejsze, ponieważ potrzeba dużego wyczucia w operowaniu gazem. Innymi słowy niedoświadczony kierowca może mieć problemy w przypadku jazdy autem sportowym o dużej mocy. Jazda nie jest wówczas płynna i mamy do czynienia z ciągłym przyspieszaniem oraz zrywami.
Silniki oferujące duże osiągi zwykle są wyposażone w dwie osobne przepustnice. Pierwsza z nich pozwala na normalne poruszanie się pojazdem, natomiast druga otwiera się w czasie najbardziej dynamicznej jazdy, która wiąże się z koniecznością wykorzystania większej mocy i pracą silnika na najwyższych możliwych obrotach. W najmocniejszych pojazdach liczba przepustnic odpowiada liczbie cylindrów.
Teoretycznie zamknięcie przepustnicy powinno oznaczać spadek mocy do zera i wyłączenie silnika. Chroni przed tym silniczek krokowy. Reguluje on spadek obrotów z wysokich na bardzo niskie.