Zużycie sprzęgła – jakie objawy świadczą o tym problemie?

Sprzęgło to jeden z ważniejszych układów, który odpowiada za przenoszenie mocy silnika na układ napędowy. Podobnie jak w przypadku wielu innych elementów, również sprzęgło może ulec uszkodzeniu lub zużyciu w wyniku różnych czynników. Nagła awaria sprzęgła spowoduje problemy ze zmianą biegów, ruszaniem z miejsca, a nawet może doprowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu.

W związku z powyższym warto zwracać uwagę na różne objawy mogące świadczyć o zużyciu sprzęgła. Nie powinno się ich lekceważyć. Dzięki temu można będzie przeprowadzić tańszą naprawę oraz uniknąć poważniejszych awarii sprzęgła albo skrzyni biegów.

Najpopularniejsze objawy mogące świadczyć o uszkodzeniu albo zużyciu sprzęgła

Do grona najczęściej występujących objawów można zaliczyć następujące problemy:

  • wysokie branie sprzęgła (pojazd reaguje dopiero po prawie całkowitym puszczeniu pedału sprzęgła) spowodowane zużyciem okładzin ciernych,
  • ślizganie sprzęgła – prędkość wzrasta niewspółmiernie do obrotów lub nie wzrasta pomimo osiągania wysokich obrotów,
  • nieprzyjemny zapach mogący świadczyć o spaleniu sprzęgła,
  • szum z okolic skrzyni biegów po wciśnięciu pedału sprzęgła, który świadczy o zużyciu łożyska oporowego,
  • szarpanie podczas ruszania świadczące o zużyciu tłumika drgań tarczy sprzęgła lub koła dwumasowego,
  • silne drgania dźwigni zmiany biegów,
  • problemy z włączeniem pierwszego lub wstecznego biegu na odpalonym silniku (problem ustępuje po zgaszeniu jednostki napędowej).

Oczywiście w przypadku pojawienia się tych objawów, warto udać się do mechanika, aby potwierdzić lub wykluczyć swoje podejrzenia. Szybka reakcja jest w tym przypadku bardzo ważna. Lepiej dmuchać na zimne niż doprowadzić do poważniejszej, groźniejszej i o wiele bardziej kosztownej awarii. Mocno zużyte sprzęgło powoduje szarpanie przy ruszaniu, zgrzytanie podczas zmiany biegów czy też konieczność podwójnego wysprzęglania przy włączaniu biegu.

Zużycie koła dwumasowego

W dzisiejszych czasach mamy do czynienia z pojazdami wyposażonymi w sprzęgła z kołem zamachowym dwumasowym. Warto kontrolować ten element, ponieważ może być zużyty lub uszkodzony, pomimo że sprzęgło będzie się nadawało do użytkowania. Najczęstsze objawy zużycia koła dwumasowego prezentują się następująco:

  • dziwne dźwięki ze skrzyni biegów słyszane w czasie odpalania oraz gaszenia silnika,
  • nierówna praca silnika na biegu jałowym.
  • szarpanie podczas ruszania,
  • szarpanie przy zmianie biegów,
  • dziwne dźwięki, stuki albo uderzenia podczas gwałtownego przyspieszania,
  • silne wibracje przenoszone z jednostki napędowej na karoserię,
  • wibracje drążka zmiany biegów.

W każdym przypadku należy skonsultować się z mechanikiem. Może się bowiem okazać, że objawy te świadczą o innej usterce lub awarii.

Ustawienia cookies

Serwis wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu poprawienia jej dostępności, personalizacji, obsługi kont użytkowników czy aby zbierać dane, dotyczące ruchu na stronie. Klikając "Zgadzam się" potwierdzasz, że Twoja przeglądarka jest ustawiona według Twoich preferencji.

Polityka prywatności
Nie zgadzam się