Sprzęgło to jeden z ważniejszych układów, który odpowiada za przenoszenie mocy silnika na układ napędowy. Podobnie jak w przypadku wielu innych elementów, również sprzęgło może ulec uszkodzeniu lub zużyciu w wyniku różnych czynników. Nagła awaria sprzęgła spowoduje problemy ze zmianą biegów, ruszaniem z miejsca, a nawet może doprowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu.
W związku z powyższym warto zwracać uwagę na różne objawy mogące świadczyć o zużyciu sprzęgła. Nie powinno się ich lekceważyć. Dzięki temu można będzie przeprowadzić tańszą naprawę oraz uniknąć poważniejszych awarii sprzęgła albo skrzyni biegów.
Najpopularniejsze objawy mogące świadczyć o uszkodzeniu albo zużyciu sprzęgła
Do grona najczęściej występujących objawów można zaliczyć następujące problemy:
- wysokie branie sprzęgła (pojazd reaguje dopiero po prawie całkowitym puszczeniu pedału sprzęgła) spowodowane zużyciem okładzin ciernych,
- ślizganie sprzęgła – prędkość wzrasta niewspółmiernie do obrotów lub nie wzrasta pomimo osiągania wysokich obrotów,
- nieprzyjemny zapach mogący świadczyć o spaleniu sprzęgła,
- szum z okolic skrzyni biegów po wciśnięciu pedału sprzęgła, który świadczy o zużyciu łożyska oporowego,
- szarpanie podczas ruszania świadczące o zużyciu tłumika drgań tarczy sprzęgła lub koła dwumasowego,
- silne drgania dźwigni zmiany biegów,
- problemy z włączeniem pierwszego lub wstecznego biegu na odpalonym silniku (problem ustępuje po zgaszeniu jednostki napędowej).
Oczywiście w przypadku pojawienia się tych objawów, warto udać się do mechanika, aby potwierdzić lub wykluczyć swoje podejrzenia. Szybka reakcja jest w tym przypadku bardzo ważna. Lepiej dmuchać na zimne niż doprowadzić do poważniejszej, groźniejszej i o wiele bardziej kosztownej awarii. Mocno zużyte sprzęgło powoduje szarpanie przy ruszaniu, zgrzytanie podczas zmiany biegów czy też konieczność podwójnego wysprzęglania przy włączaniu biegu.
Zużycie koła dwumasowego
W dzisiejszych czasach mamy do czynienia z pojazdami wyposażonymi w sprzęgła z kołem zamachowym dwumasowym. Warto kontrolować ten element, ponieważ może być zużyty lub uszkodzony, pomimo że sprzęgło będzie się nadawało do użytkowania. Najczęstsze objawy zużycia koła dwumasowego prezentują się następująco:
- dziwne dźwięki ze skrzyni biegów słyszane w czasie odpalania oraz gaszenia silnika,
- nierówna praca silnika na biegu jałowym.
- szarpanie podczas ruszania,
- szarpanie przy zmianie biegów,
- dziwne dźwięki, stuki albo uderzenia podczas gwałtownego przyspieszania,
- silne wibracje przenoszone z jednostki napędowej na karoserię,
- wibracje drążka zmiany biegów.
W każdym przypadku należy skonsultować się z mechanikiem. Może się bowiem okazać, że objawy te świadczą o innej usterce lub awarii.