Jeśli chodzi o układ kierowniczy to jedną z najczęstszych jego awarii jest uszkodzenie końcówki drążka. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat objawów takiego uszkodzenia oraz sposobów jego skutecznej eliminacji.
Końcówka drążka kierowniczego jest podzespołem łączącym drążek kierowniczy i zwrotnicę. Odpowiada on za wychylenie zwrotnicy tak, aby koła poruszyły się zgodnie z ruchem kierownicą. Budowa tych elementów opiera się na przegubach kołowych, na które działa duża siła. W szczególności ulegają one zużyciu przy pokonywaniu nierówności, gdy koła są skręcone. Nic więc dziwnego, że elementy takie mogą ulec zużyciu nawet po przejechaniu 50-60 tysięcy kilometrów.
Jakie są objawy zużycia końcówki drążka?
Jednym z pierwszych symptomów mogących świadczyć o zużyciu końcówki drążka kierowniczego, jest zmniejszona dokładność reakcji auta na ruch kierownicą. Pojazd prowadzi się bardziej ospale, podobnie jak w przypadku posiadania opon o niewłaściwym ciśnieniu powietrza. Dodatkowo można słyszeć stuki podczas pokonywania nierówności, ubytków w jezdni oraz zakrętów. Czasami można też odczuwać wyraźne wibracje kierownicy.
Wymiana końcówek drążka kierowniczego
W związku z powyższym, można śmiało stwierdzić, że stan końcówek drążka kierowniczego ma istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Luzy pogarszają właściwości jezdne i opóźniają reakcję auta na ruchy kierownicą. Trudno jest więc omijać przeszkody i reagować na różne sytuacje drogowe. Nie należy lekceważyć takich objawów, a sposobem naprawy jest wymiana uszkodzonych końcówek na nowe.
Po pojawieniu się luzów i innych objawów, należy sprawdzić cały układ kierowniczy. Może się bowiem okazać, że druga końcówka jest również w złym stanie. Odwlekanie w czasie naprawy przyspieszy zużycie samych drążków. Po przeprowadzeniu wymiany końcówek konieczne jest ustawienie geometrii zawieszenia, aby przywrócić optymalną przyczepność oraz aby uniknąć nadmiernego zużycia ogumienia.
Jakie są koszty naprawy drążków kierowniczych?
Przy wymianie końcówek drążków kierowniczych, warto wybrać elementy pochodzące od renomowanych dostawców i producentów wytwarzających podzespoły w fabrycznym standardzie OEM. Charakteryzują się one wysoką trwałością oraz gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy. W zależności od modelu pojazdu i typu drążka, jego cena wynosi od 40 do około 100 zł.
Sama wymiana końcówki drążka to koszt kilkudziesięciu złotych, a ustawienie geometrii kosztuje od 120 do 150 zł, więc za kompleksową usługę wymiany końcówki razem z geometrią powinien się zamknąć w kwocie 250-400 zł. Kupno tańszych części niskiej jakości zapewnia niewielkie oszczędności, a oszczędzanie na wykonaniu geometrii nie ma najmniejszego sensu.
Czy można przedłużyć żywotność elementów wchodzących w skład układu kierowniczego?
Styl jazdy ma bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o powstawanie luzów. Zbyt agresywna jazda wpływa niekorzystnie na żywotność końcówek drążków. Aby wydłużyć ich żywotność, należy uważać przy podjeżdżaniu pod krawężniki oraz unikać skręcania kół w miejscu, aby nadmiernie nie obciążać układu kierowniczego. Istotny jest też wybór komponentów najwyższej jakości, które przez długi czas zapewniają optymalne i bezproblemowe działanie.