Silniki spalinowe są mechanizmami, które wymagają prawidłowego chłodzenia przez ciecz, która krąży pomiędzy chłodnicą, a jednostką napędową. Za wprawianie cieczy w ruch odpowiada pompa cieczy chłodzącej, która w potocznym słownictwie często określana jest mianem pompy wody.
Pompa wody to małe, ale praktyczne urządzenie odpowiedzialne za wprawianie cieczy chłodzącej w ruch. Zwykle element ten jest napędzany przez pasek rozrządu, łańcuch albo pasek wielorowkowy odpowiedzialny za napędzanie wielu różnych urządzeń pomocniczych. W rzadkich przypadkach mamy do czynienia z pompami elektrycznymi. Najczęściej pompy stanowią elementy układu rozrządu i są regularnie wymieniane wraz z całym rozrządem, nawet jeśli nie jest to konieczne.
Czy powinno się wymieniać pompę cieczy chłodzącej razem z resztą rozrządu?
Pompa wody to urządzenie charakteryzujące się prostą budową. Element ten posiada korpus, wirnik osadzony na łożysku oraz na wałku wspólnym z kołem napędowym. Współcześnie stosowane są wirniki znajdujące się w korpusie na dwóch łożyskach, które są dopasowane do obciążeń wirnika i koła napędowego. Są to szczelne łożyska posiadające własne smarowanie. Dodatkowo wielu producentów płynów chłodzących opracowuje ich skład w taki sposób, aby pompy i ich elementy były właściwie smarowane i chronione przed zatarciem oraz uszkodzeniem.
Można śmiało powiedzieć, że ze względu na prosta konstrukcję, pompa teoretycznie nie powinna się popsuć, jeśli będzie się w niej znajdować odpowiednia ilość płynu chłodzącego. Wyjątkiem są pompy posiadające wady fabryczne oraz urządzenia elektryczne, w których może przestać działać napęd lub sterownik. Pomimo tego zaleca się profilaktyczną wymianę pompy razem z resztą rozrządu, ponieważ pełni ona rolę jednego z kół pasowych. Zatrzymanie się lub zerwanie paska na takim uszkodzonym elemencie może doprowadzić do powstania bardzo poważnych szkód w jednostce napędowej.
Uszkodzenia pompy wody
Oczywiście prawidłowo eksploatowana pompa ma małe szanse na uszkodzenie. Najczęstsze uszkodzenia powstają w wyniku niedoboru płynu chłodniczego lub jego zanieczyszczenia. W takim przypadku uszkodzeniu ulegają uszczelki, a to prowadzi do wycieku płynu chłodniczego. Zwykle uszkodzenie pompy zwiastuje wcześniejszy hałas związany z uszczelnieniem dynamicznym. Ten oraz inne objawy, takie jak ślady uszkodzeń i korozji na korpusie, powinny skłonić użytkownika to zwrócenia uwagi na stan pompy oraz płynu chłodniczego.
Problemem może być też nieprawidłowy montaż pompy i złe napięcie paska napędowego. Powoduje to uszkodzenie, a nawet zatarcie łożysk wirnika. Warto więc zwracać uwagę na prawidłowy sposób montażu pompy, aby cieszyć się jej prawidłowym działaniem przez długi czas.