Do czego służy pompa wody w samochodzie?

Silniki spalinowe są mechanizmami, które wymagają prawidłowego chłodzenia przez ciecz, która krąży pomiędzy chłodnicą, a jednostką napędową. Za wprawianie cieczy w ruch odpowiada pompa cieczy chłodzącej, która w potocznym słownictwie często określana jest mianem pompy wody.

Pompa wody to małe, ale praktyczne urządzenie odpowiedzialne za wprawianie cieczy chłodzącej w ruch. Zwykle element ten jest napędzany przez pasek rozrządu, łańcuch albo pasek wielorowkowy odpowiedzialny za napędzanie wielu różnych urządzeń pomocniczych. W rzadkich przypadkach mamy do czynienia z pompami elektrycznymi. Najczęściej pompy stanowią elementy układu rozrządu i są regularnie wymieniane wraz z całym rozrządem, nawet jeśli nie jest to konieczne.

Czy powinno się wymieniać pompę cieczy chłodzącej razem z resztą rozrządu?

Pompa wody to urządzenie charakteryzujące się prostą budową. Element ten posiada korpus, wirnik osadzony na łożysku oraz na wałku wspólnym z kołem napędowym. Współcześnie stosowane są wirniki znajdujące się w korpusie na dwóch łożyskach, które są dopasowane do obciążeń wirnika i koła napędowego. Są to szczelne łożyska posiadające własne smarowanie. Dodatkowo wielu producentów płynów chłodzących opracowuje ich skład w taki sposób, aby pompy i ich elementy były właściwie smarowane i chronione przed zatarciem oraz uszkodzeniem.

Można śmiało powiedzieć, że ze względu na prosta konstrukcję, pompa teoretycznie nie powinna się popsuć, jeśli będzie się w niej znajdować odpowiednia ilość płynu chłodzącego. Wyjątkiem są pompy posiadające wady fabryczne oraz urządzenia elektryczne, w których może przestać działać napęd lub sterownik. Pomimo tego zaleca się profilaktyczną wymianę pompy razem z resztą rozrządu, ponieważ pełni ona rolę jednego z kół pasowych. Zatrzymanie się lub zerwanie paska na takim uszkodzonym elemencie może doprowadzić do powstania bardzo poważnych szkód w jednostce napędowej.

Uszkodzenia pompy wody

Oczywiście prawidłowo eksploatowana pompa ma małe szanse na uszkodzenie. Najczęstsze uszkodzenia powstają w wyniku niedoboru płynu chłodniczego lub jego zanieczyszczenia. W takim przypadku uszkodzeniu ulegają uszczelki, a to prowadzi do wycieku płynu chłodniczego. Zwykle uszkodzenie pompy zwiastuje wcześniejszy hałas związany z uszczelnieniem dynamicznym. Ten oraz inne objawy, takie jak ślady uszkodzeń i korozji na korpusie, powinny skłonić użytkownika to zwrócenia uwagi na stan pompy oraz płynu chłodniczego.

Problemem może być też nieprawidłowy montaż pompy i złe napięcie paska napędowego. Powoduje to uszkodzenie, a nawet zatarcie łożysk wirnika. Warto więc zwracać uwagę na prawidłowy sposób montażu pompy, aby cieszyć się jej prawidłowym działaniem przez długi czas.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *