Olej do wspomagania kierownicy – o czym warto pamiętać przy jego wyborze?

Układ wspomagania kierownicy odgrywa bardzo ważną rolę we współczesnych pojazdach zapewniając lepszy poziom wygody oraz bezpieczeństwa jazdy. Istotne jest odpowiednie dbanie o taki układ, aby działał on bezproblemowo. Istotna jest między innymi kontrola poziomu oleju i jego regularne uzupełnianie. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat olejów do wspomagania i procesów ich wymiany.

Dlaczego olej do wspomagania odgrywa tak istotną rolę?

Wystarczy porównać jazdę autem ze wspomaganiem do prowadzenia pojazdu bez takiego systemu, aby zauważyć jakie są zalety tego systemu. Przede wszystkim znacznie zmniejsza on natężenie siły, która jest potrzebna do obracania kierownicy oraz przywraca ją do pozycji wyjściowej, gdy jest ona puszczana przez kierowcę. Do prawidłowej pracy niezbędne jest stosowanie oleju odpowiedzialnego za ochronę pompy i poprawienie żywotności całego układu.

Kiedy należy uzupełnić lub wymienić olej do wspomagania kierownicy?

Zdaniem wielu fachowców, olej do wspomagania kierownicy trzeba wymieniać co 2 lata lub po pokonaniu 100 000 kilometrów, w zależności od tego która sytuacja wystąpi pierwsza. Wielu kierowców ignoruje takie zalecenia i dokonuje wymiany oleju dopiero po pojawieniu się pierwszych problemów. Zwykle pierwszy sygnał to niepokojące dźwięki, które są słyszane w czasie skręcania kół. Poza tym kierownica może wolniej wracać do pozycji wyjściowej lub kierowca musi użyć większej siły, aby skręcić kierownicą.

Jaki olej do wspomagania kierownicy należy wybrać?

Istotną kwestią jest prawidłowy wybór oleju do wspomagania kierownicy. Zwykle na opakowaniu można znaleźć informacje na temat marek i modeli, do jakich pasuje określony preparat. Zielony olej jest produktem mineralnym, który nie niszczy elementów gumowych, ale za to ulega szybszemu zużyciu. Stosuje się go w Ford, Volkswagen, Volvo, BMW, itp. Czerwony płyn jest bardziej zaawansowanym produktem pasującym do aut koncernu General Motors, Toyota, Nissan, Kia, Mazda, itp. Żółty olej do wspomagania jest produktem syntetycznym stosowanym głównie w pojazdach marki Mercedes. Oprócz tego możliwe jest kupowanie olejów uniwersalnych, które co prawda pasują do wielu marek i modeli pojazdów, jednak nie posiadają aż tak dobrych właściwości jak dedykowane preparaty. Oczywiście przy wyborze nie należy sugerować się tylko kolorem, ale również informacjami podanymi przez producenta na opakowaniu.

Kupując olej do wspomagania kierownicy, warto również zwrócić uwagę na wiele innych właściwości, takich jak:

  • Dodatki – w składzie dobrego oleju znajdują się uszczelniacze zapewniające dłuższą sprawność układu wspomagania.
  • Klasa jakości – im ta wartość jest wyższa, tym lepiej dla samochodu.
  • Zabezpieczenia przed wyciekami – należy upewnić się czy olej posiada formułę „Stop Leak” chroniącą przed wyciekami.

Wymiana oleju do wspomagania kierownicy

Proces wymiany oleju do wspomagania nie jest na szczęście skomplikowany i poradzą sobie z nim nawet początkujące osoby. Konieczne jest zaopatrzenie się w rękawice, pojemnik na zużyty płyn oraz duże strzykawki. Prawidłowa wymiana oleju przebiega w następujący sposób:

  • Podniesienie auta na podnośniku i zabezpieczenie go przed upadkiem.
  • Odłączenie węża prowadzącego olej z pompy do zbiornika wyrównawczego.
  • Trzymając wąż nad pojemnikiem, należy poprosić drugą osobę, aby ruszała kierownicą w prawo i lewo. Pozwoli to na wydostanie się płynu do naczynia. Istotne jest obserwowanie poziomu oleju w zbiorniku. Przy minimalnej ilości można wlać nowy płyn. W przeciwnym wypadku dojdzie do zapowietrzenia układu.
  • Po dolaniu oleju, druga osoba powinna kręcić tak długo kierownicą, aż z układu zacznie wyciekać nowy, czysty płyn.
  • Należy ponownie nałożyć wężyk.
  • Druga osoba powinna kilka razy skręcić kierownicą z prawej strony do lewej.
  • Należy dolać olej do maksymalnego dozwolonego poziomu.
  • Po włączeniu silnika należy obserwować poziom oleju. Po jego obniżeniu konieczne jest jeszcze dolanie odrobiny płynu. Jeśli nie ulega on zmianie, oznacza to, że praca jest skończona.

Warto pamiętać o bezpieczeństwie. Olej należy wymienić po jego całkowitym ostudzeniu.

Jak należy dbać o wspomaganie kierownicy?

Oczywiście naprawa układu kierowniczego jest dość kosztowna. Warto więc dbać o żywotność i stan systemu, aby uniknąć takich drogich napraw. Istotna jest regularna kontrola poziomu oleju, zwracanie uwagi na ewentualne symptomy zużycia oleju. Istotne jest też unikanie agresywnej jazdy.